Menu

Mořská nemoc a jak se jí vyhnout


Potápění z lodi a zvládání mořské nemoci

I ty nejmenší problémy mohou narušit pohodu při cestování a potápění. Možná nic nezničí potápěčský výlet rychleji než naléhavá potřeba “krmení ryb” ze zábradlí. Takže většina potápěčů se snaží, aby se vyhnuli mořské nemoci – ale jak? Co opravdu funguje?

Jak vzniká mořská nemoc?

Nejprve musíme pochopit, co způsobuje mořskou nemoc. I když jí nazýváme “mořskou nemocí”, tato choroba opravdu není výlučně spojena s oceánem ale obecně s pohybem. Nechtěné pohyby způsobují, že drobné senzory v našem těle zaznamenají diskomfort, ​​začneme se cítit nepohodlně, a pokud s tím něco neuděláme, přichází nevolnost.

Primární snímače pohybu našeho těla zahrnují senzory vnitřního ucha, naše oči a hlubší tkáně povrchu těla. Technicky řečeno, snímače vnitřního ucha detekují spíše změny v akceleraci než v pohybu, jako je pohyb, který loď dělá při houpání se nad vlnami v oceánu. Jakmile vnitřní tělo našeho těla pocítí tyto akcelerační změny a tyto změny nejsou potvrzeny jinými senzorickými vstupy, jako je například vizuální zpětná vazba z našich očí, konflikt v množinách dat, které přenášejí do mozku, může způsobit mořskou nemoc. Vědci si nejsou jisti, co způsobuje nevolnost, která přichází s mořskou nemocí, ale nejpopulárnější hypotéza spočívá v tom, že protichůdné údaje z více senzorů způsobují, že mozek předpokládá, že byly požity toxiny a automatickou reakcí těla je vnitřní vyvolání zvracení.

Tak jak se můžeme vyhnout nevolnosti?

Najez se.
Jídlo před vstupem na palubu je velmi důležité. Pro většinu lidí je prázdný žaludek citlivější na to, že je podrážděný, a tak jej naplňte lehčím jídlem 45-60 minut před naloděním. Na snídani nasaďte sacharidy a vyhněte se kyselým a mastným pokrmům, protože mohou přispět k nevolnosti. Vyvarujte se alkoholu a cigaret.
Léky.
Pokud víte, že jste obzvláště náchylní k mořské nemoci, vyzkoušejte antiemetické léky, jako je meclozin (Bonine, Antivert, Meni-D, Antrizine) nebo Dramamine. Meclozin snižuje aktivitu části mozku, která kontroluje nevolnost. Tyto léky jsou vysoce účinné u většiny jedinců, a proto mohou být preventivním opatřením pro krátké cesty nebo pro mírné případy mořské nemoci. Ujistěte se, že začnete medikovat večer před potápěním, abyste dosáhli správné hladiny léku v krvi.
Zázvor.
Vedle léků mnoho potápěčů přísahá na zázvor. Je to jednoduchý a chutný způsob, jak se vyhnout onemocnění. Pokud to na vás funguje, je to snadné řešení – jednoduše mějte připravený čerstvý nebo kandovaný zázvor, nebo čaj, který popíjíte na palubě mezi ponory. Přestože výzkumníci zatím neřekli přesně jak a proč funguje, studie ukazují, že kořen zázvoru obsahuje řadu chemikálií, které pomáhají uvolnit střevní stopu. Výsledkem je, že zázvor pomáhá snižovat riziko nevolnosti.
Vyhni se pohledu na blízké předměty.
Podívejte se po obzoru, aby vaše oči mohly zaregistrovat stejný typ akceleračních změn, které vaše uši hlásí. Vyvarujte se vizuálního zaměření na věci, které jsou blízké a obzvláště se vyvarujte čtení více než několik sekund najednou. Také se otočte směrem, kterým se loď pohybuje – tedy dívejte se dopředu ve směru plavby.
Tvůj nos ví.
Pachy mohou komplikovat kombinace signálů do mozku, čímž se zvýší pravděpodobnost, že se projeví nevolnost. Vyhněte se pachu z nafty, cigaretovému kouři, parfému či výparům z kuchyně.
Minimalizuj pohyb po palubě.
Když stojíte na různých místech na palubě lodi, výsledkem bude, že do vašeho těla budou přenášena různá množství rychlosti / zrychlení. Zůstaňte nahoře, zdržujte se blízko osy či středu plavidla.
Pitný režim.
Během každého povrchového intervalu si dopřejte dostatek tekutin. To udržuje váš žaludek plnější a pomůže tělu metabolizovat jídlo a zpracovat lépe vše ostatní.
Zůstaň v klidu a stínu.
Používejte čepici, která chrání hlavu a obličej před sluncem, mezi ponory odpočívejte na stinném místě a sundejte část nebo všechno neoprénové oblečení.
Zábradlí na závětrné straně!
Pokud je to nevyhnutelné a máte nutkání zvracet, přemístěte se do závětří nejlépe na zádi lodi a pokuste se otočit směrem k moři. Ryby vám poděkují. Také ostatní vám poděkují když se trefíte do moře a ne na palubu. Nikdy nechoďte do podpalubí na WC, to nevolnost ještě zhorší.
Ponoř se.
Pokud začnete cítit časné známky mořské nemoci, je nejlepší se dostat do vody a ponořit se několik metrů pod hladinou. Tělo přestane přijímat konfliktní hodnoty zrychlení pohybu a tím se zmírní příznaky nevolnosti.
Nepanikař!
Pokud se nevolnost dostaví pod vodou, po ponoření, je obvykle v pořádku zvracení skrz regulátor. Hlavně nepanikařte, automatiku nevyndavejte z úst, nejlíp se chytněte buddyho a prostě se toho zbavte. Není to ten nejpříjemnější zážitek, ale jde to obvykle velmi rychle a budete se cítit lépe téměř okamžitě. Je pak na vašem zvážení, zda ponor dokončíte. Pokud se ve vodě cítíte o hodně lépe než na palubě, zvolte dokončení ponoru, ale v té nejlehčí a mělké variantě, za zvýšeného dohledu buddyho. Ovšem pokud se cítíte vyčerpáni nebo nevolnost neustává, ponor bez váhání ukončete.

Projevy mořské nemoci mohou být minimalizovány tím, že plánujete dopředu – dostatečný spánek, správný příjem potravy, užívání léků a vědomá preventivní opatření během pobytu na palubě. Nenechte si zkazit zážitky z potápění!

Převzato z Scuba Diving Magazine


Jsme tu pro vás již od roku 1997

KAPITÁNSKÉ
PRŮKAZY

Průkazy na plachetnice i motorové čluny, na moře i vnitrozemskou plavbu.

CHARTER
LODÍ

Rezervujeme pro vás plachetnice i motorové jachty po celém světě.

SEAWOLF
CUP

Zveme jak zkušené mořské vlky i úplně nováčky.



Máte dotaz? Potřebujete poradit?